Ilmailun historia

post thumb
Koulutus
kirjoittanut Valtteri/ 22 Mar 2021

Ilmailun historia

Ilmailun historia ei sisällä ainoastaan sitä ajanjaksoa, jonka aikana ihminen on lentänyt lentokoneilla. Sen katsotaan alkavan jo paljon aiemmin, sillä ihmiset ovat esimerkiksi lennättäneet leijoja jo vuosituhansien ajan. Leijat olivat tiettävästi ensimmäisiä asioita, joissa ihminen oli tekemisessä esimerkiksi aerodynamiikkaan ja lentämiseen liittyvien asioiden kanssa. Muinaisessa Kiinassa lennätettiin leijoja jo ennen ajan laskun alkua ja tiedetään, että myös ihmiset ovat pyrkineet lentämään leijojen avulla.

Ilmailun historia alkaa kiihtymään 1700-luvulla

Lentämisen historian kannalta merkittäviä askeleita otettiin 1700-luvun aikana, jolloin monet tiedemiehet alkoivat kiinnostumaan lentämisen mahdollisuudesta. Tiedemiehet tutkivat innokkaasti ilmakehää, jolla oli merkittävä vaikutus myöhempään kehitykseen. Esimerkiksi ilmapallo kehitettiin tuolloin, mikä oli alku kuumailmapallon kehittämiseen. Ilmailun historia Suomessa alkoi hieman kansainvälistä kehitystä jäljessä, mutta lentokoneet olivat tuttuja suomalaisille jo 1900-luvun alkupuolelta lähtien.

1700-luvulta eteenpäin aerodynamiikan tutkimus alkoi kehittymään kovaa vauhtia. Tämä johti siihen, että kuuilmapallot keksittiin 1800-luvun aikana, jolloin ihmiset pystyivät nousemaan korkeuksiin suuren ilmapallon ja korin avulla. Tämä oli suuri mullistus ilmailun historiassa, sillä ihmiset pääsivät ensi kertaan nousemaan korkeuksiin turvallisesti. Kuumailmapallojen kehittyneempi versio oli ilmalaiva, jotka olivat kooltaan jo varsin suuria.

Ilmailun historia Suomessa 1900-luvulla

Ilmailun historia kertoo omalta osaltaan myös sen, miten ilmailu kehittyi Suomessa. Ensimmäinen virallinen lento tehtiin Suomessa 18.5.1912, jolloin venäläinen lentäjä lensi Helsingin ympäristössä lentokoneella. Suomen ilmavoimat perustettiin vuonna 1918 ensimmäisen maailmasodan melskeessä. Sodilla onkin ollut suuri vaikutus ilmailun historiassa, sillä sodat ovat perinteisesti kiihdyttäneet uudenlaisen tekniikan kehittämistä. Suomessa tämä johti siihen, että täällä alettiin rakentamaan lentokoneita suuremmassa mittaluokassa 1920-luvun aikana.

Ilmailun historia ja varsinkin sen alku perustuu Suomessa armeijan käyttämiin lentokoneisiin. Finnair perustettiin Aero Oy nimisenä yrityksenä vuonna 1924, ja ensimmäinen lento sen koneilla tehtiin Junkers F 13 -lentokoneella. Aluksia lentokoneet olivat vain armeijan käytössä, mutta siviililiikenne avattiin 1930-luvun kuluessa.

Nykyään lentokoneessa tietotekniikka on merkittävässä roolissa

Viime vuosikymmenten aikana tietokoneista on tullut merkittävä osa yhteiskunnan kaikkia toimintoja. Näin on myös lentokoneiden kohdalla, sillä ne sisältävät paljon erilaista huipputekniikkaa. Lentäjiä esimerkiksi koulutetaan tietokoneissa toimivien simulaation avuilla ennen kuin he pääsevät oikean lentokoneen puikkoihin. Voit itsekin kokeilla lentämistä tietokoneella, sillä nappaa Windows 10 ilmaiseksi ja pelaa sillä lentosimulaatiota ja voit kokea autenttisen kokemuksen tietokoneen äärellä.

Ilmailu on kehittynyt kovaa vauhtia viimeisten vuosisatojen aikana. Leija on vielä tekniikan näkökulmasta yksinkertainen laite, mutta nykyään lentokoneet toimivat käytännössä tietokoneiden avulla. Varsinkin armeijoiden käyttämissä lentokoneissa on todellista huipputeknologiaa, sillä osa koneista ei näy edes tutkassa. Lisäksi niihin on rakennettu itsestään ohjautuvia ohjuksia ja muita tutkia, joilla lentäjät voivat havainnoida ympäristöä.

Ilmailun historia ei sisällä ainoastaan lentokoneita

Ihminen on halunnut koko historian ajan lentää, mutta siihen ei ole aina ollut teknisiä edellytyksiä. Leijat olivat ensimmäinen tekninen saavutus, jonka puitteissa ihminen haaveili lentävänsä kuin lintu. Esimerkiksi liitovarjoilu on ilmiö, jota koetettiin tehdä jo aivan ajan laskun alusta lähtien. Näissä kokeilussa tosin luultiin, että liitäminen on mahdollista lintujen sulista rakennetuilla laitteilla ja monet kokeilut päättyivät huonosti.

Myöhemmin lentämisestä on tullut suosittu harrastus. Liitovarjoilu on nykyään suosittua, sillä siinä ihminen voi lentää ilman, että hän on lentokoneen sisällä. Samoin laskuvarjohypyt ovat yleisin extreme-urheilun muoto, jonka nimeen monet vannovat.

Ilmailun historia on mielenkiintoinen tutkimuskenttä, sillä lentämisen historialla on yllättävän pitkä historia. Ihmisillä kesti kauan, ennen kuin he oppivat käyttämään luonnonvoimia siten, että lentäminen tuli mahdolliseksi. Nykyään lentämistä pidetään itsestään selvyytenä, vaikka modernit lentokoneet ovat vielä suhteellisen nuori keksintö. Lisäksi lentämisestä on tullut monille rakas harrastus, jota harrastetaan aktiivisesti eri tavoin ympäri maailmaa.